Jak zdrowie zębów wpływa na zdrowie ogólne?

Zdrowe zęby to nie tylko komfort fizyczny i psychiczny dzięki utrzymaniu funkcji żucia, mowy i wspaniałego wyglądu. Stan zębów bezpośrednio wpływa także na nasze zdrowie ogólne. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę na jak wiele chorób i stanów patologicznych mają wpływ nasze zęby.

Utrzymujący się stan zapalny dziąseł spowodowany złą higieną lub nieoczyszczonym kamieniem nazębnym oraz nieleczona choroba przyzębia zwiększają ryzyko zachorowania na wiele rodzajów nowotworów. Ryzyko zachorowania na nowotwory płuc, przełyku, krtani i szyi wzrasta aż o 54% w przypadku nieleczonej choroby przyzębia i związanej z tym utraty zębów.

Zaniedbania w leczeniu choroby przyzębia, bezpośrednio prowadzącej do utraty zębów, są także przyczyną miażdżycy i zawałów serca i chorób nerek. Przez krwawiące, zapalne dziąsła, które są niczym otwarta rana, wnikają bakterie, które rozchodzą się po całym organizmie i osadzają się m.in. w naczyniach krwionośnych, na zastawkach serca i w nerkach, upośledzając funkcje tych narządów.

Badania przeprowadzone na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym potwierdzają także bezpośredni związek choroby przyzębia u ciężarnych z przedwczesnym porodem.

Choroba wrzodowa żołądka również może świadczyć o tym, że coś nieprawidłowego dzieje się w jamie ustnej. Helicobacter pylori, znajduje się najpierw w jamie ustnej, najczęściej w płytce nazębnej.

Ciągłe kłopoty z zapaleniem dziąseł i ich krwawieniem mogą być także objawem cukrzycy. Nagłe wahania poziomów cukru w organizmie osłabiają białe krwinki, które są między innymi odpowiedzialne za walkę z infekcjami – stanami zapalnymi dziąseł.

Liczne badania potwierdzają również związek rozwoju demencji starczej z utratą funkcji żucia. Bodźce nerwowe przekazywane przez aparat zawieszeniowy zęba w trakcie żucia stymulują mózg do bardziej wytężonej pracy, a ich brak spowodowany utratą zębów przyczynia się do zaniku funkcji poznawczych.

Te liczne powody jednoznacznie wskazują na konieczność dbania o higienę zębów i leczenia chorób związanych z zębami. Szczególną uwagę należy zwrócić na zdrowe dziąsła, które możemy utrzymać dzięki skutecznej higienie zębów.

Michał Trochimiuk Lekarz stomatolog Warszawa, Otwock, Biała Podlaska